جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

قال امام العلى(ع): العلم سلطان من وجده صال به و من لم یجده صیل علیه. علم قدرت است هرکس آن را بیابد غلبه پیدا خواهد کرد و هر کس به آن دست نیابد بر او غلبه خواهند کرد. مطالب وبلاگ را در تلگرام دنبال کنید: https://telegram.me/jahadgaraneelm

جهاد علمی

این وبلاگ گروهی سعی میکنه کمکی باشه برای کسانی که مسیر علم و تحصیل را انتخاب کردن و قصد دارن از این طریق دین خود را به انقلاب و شهدا ادا کنن.
...............................................
سالهاست که جنگ پایان یافته ولی هنوز عطش شهادت بر لبهای خشک و ترک خورده ی بشر تازیانه می زند. آن زمان که دروازه های بهشت باز بود هر کس با حرفه ای خود را به آن باب می رساند و ما نسل سومی ها هم که دستمان در گیر صفر و یک است بابی را گشودیم تا جرعه ای را تا شهادت بنوشیم. افتخار ما اینست که سرباز ولایت فقیه هستیم هرچند دستمان خالیست اما دل های مان پر است از عشق به ولایت.

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰۸
خرداد

خواندن این متن رو به همه اتون توصیه میکنم. نگید که وقت ندارم و دارم از لحظه لحظه ام برای مرور استفاده میکنم که روحیه شما از هر چیزی در این هفته مهمتره! چون توصیه آموزشی دوست دارید از اون هم غافل نشدم  :-) 

دوست دارم برای اولین بار قبل از سلام بگم خداقوت!! واقعا خداقوت! این همه کتاب و مطلب خوندن کار هر کسی نیست. گذشتن از خیلی چیزا برای درس خوندن فقط از شما داوطلبان بااراده برمیاد. میدونم که شرایط سختیه اما ناامیدی و از نفس افتادن به شما نمیاد!

مروری بر داستان موفقیت!

لطفا به روزهای قبل تر برگردید! این یک توصیه نیست یک کار واجبه! به اولین هفته ای که شروع کردید. اگر دفترچه برنامه ریزی دارید، که امیدوارم داشته باشید، به اولین جدول برنامه ریزیتون نگاه کنید! به اولین بار که مبحثی رو خوندید. چند ساعت وقت گذاشتید؟ نگاه کنید و ببینید چند جدول برنامه ریزی تا الان داشتید؟ جمعا چند ساعت درس خوندید؟ خیلی زیاده نه؟؟ این داستان موفقیت شماست. بعضی وقت ها هم خسته شدید، ناامید شدید، نتیجه آزمون هاتون افت کرد، برای بعضی هاتون اتفاقات ناگواری افتاد اما شما همچنان ادامه دادید. دلتون میاد که این تلاش زیبایی که داشتید رو با فکر کردن به نتیجه به حاشیه بسپارید؟! من که واقعا دلم نمیاد! به نظرم این روزا باید فقط به این تلاش هاتون فکر کنید و بس. گرچه فکرها همیشه هستند و همیشه هم دوست داشتنی نیستند. اما شما اجازه بدید هر فکری میخواد وارد ذهنتون بشه، اضطراب این روزها خیلی طبیعیه. بذارید باشه! مهم اینه که شما بهشون بها ندید!

با اضطرابم چه کنم؟

قصد نداریم که اینجا این مطلب رو باز کنیم که اصلا چرا یک نفر باید برای کنکور اضطراب داشته باشه که از حوصله بحث خارجه! گرچه میدونم اگر اون مساله حل بشه دیگه نیاز به ارایه راه حل های زیر هم نیست! اما الان و در حال حاضر بعضی از شما ممکنه دچار اضطرابی باشید که باعث افت عملکرد شما شده باشه و هدف ما این هست که این اضطراب رو کم کنیم. شما به دو حالت ممکنه این اضطراب رو نشون بدین: بعضی ها از شدت اضطراب لخت و کند میشن. تا الان خوب درس میخوندن اما الان هم در بدنشون احساس کند بودن دارند اهمیت ادامه مطالعه رو انکار می کنند! زیاد می خوابند، به جای درس کل روز تفریح می کنند و غیره. دسته دوم برعکس بسیار بی قرار هستند. پشت میز بند نمیشن، خوابشون نمی بره، همه چیز از ذهنشون پریده یا حداقل اینطور احساس می کنند. هر دو دسته افت عملکرد دارند (دسته های دیگه هم شاید هستند، من این دو رو بیشتر دیدم).

  •  هر روز از روش های آرام سازی خود استفاده کنید که میتونید برای مطالعه انواع این روش ها اینجا کلیک کنید. این تمرین ها رو هر روز و مخصوصا روز قبل و خود روز کنکور انجام بدین.
  • چه کاری به شما آرام میده، سعی کنید یکی دوبار در هفته به اون بپردازید. ممکنه برای یکی استخر رفتن باشه، برای یکی موسیقی گوش دادن، پیاده روی کردن، و غیره.
  • خوابتون رو تنظیم کنید. این خیلی مهمه و شک نکنید که یک الگوی خواب صحیح باعث آرامش بیشتر شما خواهد بود. روزی ۷ ساعت که بهترین بازه اون شب هست لازمه که بخوابید. بعضی دوستان می پرسند که من تا به امروز کلا شب ها نمی خوابیدم. خوب اگر مشکلی نداشتید ما نمیگیم که این عادت رو ترک کنید و اگر مشکلی با این الگو ندارید اشکالی نداره. فقط به شکلی باشه که از ساعت ۱۲ ظهر به بعد هشیار باشید.
  • با افکارتون نجنگید! بگذارید هر فکری که دارید وجود داشته باشه و سعی نکنید که با اون بجنگید و کنارش بزنید. مهم اینه که شما بدونید اینها فکر هستند و واقعیت ندارن! به این جمله دقت کنید. فکرها واقعیت ندارند! مثلا وقتی به نتیجه بد فکر می کنید به چیزی فکر می کنید که وجود خارجی نداره. میتونید با فکرهاتون مثل یک دوست حرف بزنید، دستشون بندازید، باهاشون شوخی کنید.همه اینها برای این هست که به فکرتون بها ندید و اونها رو جدی نگیرید.
  • دست از گشت و گذار در اینترنت برای چک کردن درصدها، کارنامه ها، رتبه های قبولی فلان دانشگاه، و غیره بردارید. دقت کرده باشید من هم در حال حاضر به این سوالات در سایت پاسخ نمیدم که با فلان درصد و رتبه کجا قبول میشم، تراز تخمینی ازمون جامع درسته؟ و غیره. بهتر نیست این وقت رو صرف چیزهای مفیدتری کنید؟ هم استراحت هم درس هر دو جایگزین های مهم تری هستند!
  • ارتباط داشتن با دوستان و همکلاسی ها در طی دوران مطالعه کار خوبی است و انها منبع اطلاعات خوبی هستن. اما در این روزها اگر نمیتونید اضطرابتون رو مدیریت کنید لطفا داوطلبان نگران رو از دور و بر خودتون حذف کنید و اگر میخواید بهشون کمک کنید میتونید بگید که به یک مشاور زنگ بزنند. برعکس آن هم مصداق داره اگر شما داوطلب نگرانی هستین لطفا با دوستانتون تماس نگیرین و برای آرام کردن خودتان راه دیگه ای پیدا کنید!
  •  به خداوند توکل کنید، مناجات کنید و مطمئن باشید که هر چه براتون اتفاق بیافته بهترین چیزی است که برای شما رقم خورده.

چطور مطالعه کنم؟

نمیشه گفت که یک قانون کلی برای همه هست. اما به نظرم کاری که می کنید برای همه یکسانه، اینکه چطور این کار رو انجام بدید ممکنه که متفاوت باشه. (اشاره ما اینجا به کسانیه که هنوز در حال مطالعه و جمع بندی نیستند. دسته دوم ممکنه برنامه دیگه ای داشته باشند که این شیوه براشون مناسب نباشه). شما تا الان تست زنی رو تموم کردید(یا بیشترش رو)، جمع بندی ها رو انجام دادید، آزمون هاتون رو تحلیل کردید، میدونید که چه مباحثی ضعیف هستید، احتمالا طبق توصیه های قبلی برگه های یاداوری برای موارد فرار دارید. به عبارتی هر کار که لازم بوده تا الان انجام دادید.  ورق زدن خلاصه ها (یا خط کشی ها) کار  هفته آخر و  خوندن برگه های یادآوری کار روز آخر شماست. ورق زدن هم تمرکز شما رو بر اونچه که براتون اضطراب آوره کمتر میکنه هم آخرین مرور شما به مباحث مهم خواهد بود. با توجه به تحلیل ازمون هایی که انجام داده اید یا از سایت مطالعه کرده اید مباحث مهم رو اول بخونید و اگر فرصت شد باقی مطالب را بخونید. دقت کنید که منظور از مطالعه تنها ورق زدن خلاصه ها، خط کشی ها یا فلش کارت های شماست. دروس فرار  را تا روز آخر بخونید. برای کتاب هایی که تست تالیفی براش دارید، میتونید برای مرور نهایی از همون تست ها استفاده کنید. برگه یادآوری، خلاصه هایی که دارید، نکته ها، چیزهایی هست که باید روی اونها متمرکز باشید. بعضی مطالب رو هم ممکنه کلا برای روز آخر گذاشته باشید که بهترین کار برای اون موقع است.

اینجا لازمه که دوباره به حس فراموشی مطالب تاکید کنم. این حس طبیعیه نگران نباشید و روزهای آخر حتی شدیدتر میشه. اگه مبحث رو قبلا بلد بودید و خوب یاد گرفتید در تست ها یادتون میاد. نکته دوم اینکه حتی رتبه های برتر هم روزهای آخر کنکور و گاهی حتی بعد از اعلام نتیجه شان حسرت بعضی چیزها را می خورن! کمال طلبیم دیگه کاریش نمیشه کرد! اینکه کاش زمان بیشتری داشتم، کاش کنکور یک هفته عقب می افتاد، کاش فلان کتاب را خوانده بودم،  😉  کاش و کاش و کاش! امیدوارم که حرفهایی که بالاتر زدم بهتون کمک کنه که بدون فکر کردن به نتیجه خوب یا بد این یک هفته رو هم تلاش کنید و از خودتون رضایت داشته باشید.

دو روز آخر ساعت مطالعه رو کمتر کنید و اگر قرار بود روز آخر (حداکثر تا اوایل شب) مطلبی بخونید فقط در حد ورق زدن باشه و در حد برگه های یادآوری. اصلا به کتاب ها برنگردید که با سیلی از چیزایی مواجه میشید که شما رو یکی یکی جذب میکنن که میگن من رو هم دوباره بخون!! وسوسه مطالعه کردن بیشتر را کنار بگذارید.

مهم این است که شما در مسیر  باشید. در مسیر بودن بهتر از رسیدن است. هدف های کوچک مال انسان های کوچک است. 

منبع: سایت روان آموز

  • دانشجوی ستاره دار
۰۱
خرداد

  • دانشجوی ستاره دار